2009-12-11

Rökare nekas vård.

Jag fick höra talas om an sak, vilket jag reagerade mycket starkt emot.

Det verkar som om vissa läkare skulle kunna tänka sig att neka vård till patienter som röker. Om de då inte slutar, naturligtvis. En artikel om detta hittar ni här, i vilken Dan Johannesson säger ..

– I sin yttersta förlängning anser jag att vi ska kunna neka operation för dem som inte vill sluta röka . Men jag är medveten om att detta är en fråga jag inte fullt ut avgör ännu.

Ok, vi tar och bryter ner detta en aning. Dan, och antagligen fler med honom, vill tydligen kunna neka vård till rökare. Detta finner jag fullständigt absurt. Som anledning nämner han bland annat att..

– Risken för att få infekterade och svårläkta sår efter operation är dubblerad hos en person som röker.

Visst, men ponera att du har diabetes, och råkar ha ett dåligt knä eller en dålig fot. Många som har diabetes har det svårt med svårläkta sår, skall då läkare kunna neka en operation av knäet eller foten på grund av samma premiss?

Personer med alkoholproblem eller personer som brukar mycket medicin kanske skall nekas vård då de kan ha för högt blodtryck och infektionsrisken kan vara förhöjd, med mera. Var drar vi gränsen?

– Vi skulle idag aldrig operera en person med ett för högt blodtryck. Risken för komplikationer är på tok för hög.

Tänk på det, alla med blodtrycksproblem!

Ta sedan alla som spelar fotboll som exempel. De utsätter sina knän och leder för en enorm påfrestning under sin karriär, om de har någon. Skall de då nekas vård för att de minsann inte tänker på, eller struntar i, att deras levnadssätt vållar dem potentiella skador? En rallyförare kanske inte skall ha vård, då han kan tänkas krocka eller köra av banan i tid och otid?

För övrigt, om jag nekas vård med det vårdsystem som vi har, då skall jag väl inte heller behöva betala skatt för den. Varför skall jag betala min och andras sjukvård, när vi inte kommer att kunna ta del av den? Nej, inför då även en liten ruta i deklerationen som säger, är du rökare, kryssa här för att få tillbaka dina sjukvårdspengar.

Vidare betalar vi ju en inuti helsikes massa extra skatt på vår tobak. Vart går de pengarna om vi rökare inte skall få vård? Det kanske är dags att öronmärka tobakspengarna till vård, enbart för oss rökare?

Men om vi återgår till vad jag tog upp först..

– I sin yttersta förlängning anser jag att vi ska kunna neka operation för dem som inte vill sluta röka . Men jag är medveten om att detta är en fråga jag inte fullt ut avgör ännu.

Nej, tacka FAN för det!

Sveriges sjukvård är skattefinansierad, en så kallad fri sjukvård, även om vi betalar en liten slant vid varje besök, så skall ALLA ha rätt till den vård de behöver, när de behöver den, OBEROENDE hur de lever sina liv!