2010-01-16

Fartkameror, Ris eller Ros?

Jag har funderat en del över fenomenet fartkameror. De svärs över av gemene man, men hyllas ofta av media. Vad jag däremot inte sett är en svensk studie, något jag kan ha missat naturligtvis, som visar fartkamerors inverkan på olycksrisker. Jag hittade däremot lite undersökningar som var mycket förvånande, men ändå i linje med vad jag själv upplever när jag passerar fartkameror på vägen. Dessa undersökningar gäller så kallade "Red Light Cameras", alltså kameror placerade vid rödljus i korsningar. Olycksrisken vid dessa kameror är höjd, och detta markant! Frågan är om fartkameror då verkligen får eftersökt effekt. Själv ställer jag mig en aning tvekande till detta.

Det hade varit intressant att sammanställa en undersökning som visar på orsak och verkan mellan olycksstatistik, de eventuella risker kamerorna medför och fartkamerornas psykologiska effekt på oss bilister i Sverige.

Min egen lilla teori, är att fartkameror på vägar med högre hastigheter är direkt farligt, då många, inklusive mig själv vid tillfälle, tvärbromsar av ren reflex oavsett vad för hastighet man håller när man upptäcker en kamera. Ju högre hastighet, desto längre reaktionssträcka, och större risk att få en knuff i rumpan.

Men att sätta kamerorna vid exempelvis skolor och så vidare då? Då håller man redan en så pass låg hastighet, att risken för personskador vid eventuell påkörning bakifrån är försumbar. Varför inte helt enkelt bygga bort alla bulor och bucklor i vägen som orsakar irritation, och sätta kameror på låghastighetsvägar i stället?

Nej, jag tror att kameror själ för mycket uppmärksamhet. Ögonen pendlar mellan kameran och hastighetsmätaren för mycket, och ett barn kan komma från ingenstans, som så många vet.

Kameror kanske inte har en så pass stor positiv inverkan som man vill ge sken av? Oftast sitter ju kamerorna på 70 och 90 vägar precis bakom en kurva eller en backe eller andra ställen där de tar uppmärksamheten från där den behövs.

Nåja, bara en tanke bland andra.