2010-01-12

Filmindustrins undergång?

Jag reflekterade lite över vad våra kära mediaolags-lobbyister och deras arbetsgivare talat om för oss, att p(r)ivatkopiering exempelvis via TPB skadar filmindustrin, och läser sedan om en artikel på DN om filmen Avatar som jag i förbifarten snubblade över för någon dag sedan. Där nämns att filmen slår de flesta rekord, och ligger på 4:de plats för mest inkomstbringande film någonsin, och på mycket kort tid dessutom. Något rimmar lite illa här. Jag har ju läst en annan artikel från aftonbladet, där det står att filmen även är dem mest nerladdade någonsin, på endast 7 dagar!

Hur i hela världen går det ihop? Rent logiskt så borde det väl vara så, att om filmen slår kassarekord osv, så borde den ju inte laddas ner så mycket? Det samma gäller ju om filmen slår nedladdningsrekord. Då borde ju filmen inte dragit in speciellt mycket. De säger ju att nedladdning skadar filmindustrins intäkter. Jag kanske har missat något, det har hänt förr.

Kan det vara så, att nedladdning kan fungera som reklam? Gratis PR? Så enkelt kan det väl inte vara. Inte heller kan det väl vara så, att vissa upplevelser passar sig bäst i exempelvis biosalongen eller på konserten. MP3 i all ära, men vill jag ha en riktig upplevelse, så går jag hällre på en föreläsning än att lyssna på den framför datorn eller i bilen. Förutsatt att jag har möjlighet till det, vill säga.