2010-02-12

Det händer i Sverige.

De som skall försvara vårt samhälle, vår trygghet och allas våra liv har det sannerligen inte lätt. Nu talar jag inte om politiker, utan om Polisen. De går tuffa utbildningar, utsätts för glåpord, kränkningar och annat som inte kan vara enkelt för en människa att leva med i sitt yrkesutövande. Privatlivet kan nog bli otroligt lidande, då många i ren reflex kan tänkas ändra sitt beteend om man vet att personen man samtalar med är polis. Den delen av relationen kan därför antagligen bli mycket ansträngd, kan jag tänka mig. Så jag vill ge en eloge till alla poliser där ute som står ut med detta, och ändå mäkta ge ett leende till en förbipasserande de möter i tjänst.

Tankar kring detta har jag skrivit om tidigare, och nu borde man kanske tillägga ett par rader till den texten.

Det finns även en fruktansvärt otrevlig sida hos polisen. Den som behandlar de som inte klarar av sitt yrke. Jag läste just ett inlägg på bloggen Tuggarna, som beskriver vad som händer ute i verkligheten, där polisen inte alltid har en bra dag, är trevliga eller ens i närheten av mänskliga.


Videon är enligt Tuggarna återskapad och därmed något ryckig.

Här tycks alla sinnen för proportioner, yrkestolthet, rätt och fel samt integritet helt enkelt inte existera. Kommentarerna är många, och jag håller fullständigt med. Så här FÅR det inte gå till. Maktmissbruk, undanröjande av bevismaterial, hot om represalier och utpressning med mera skall bekämpas med alla medel som vi privatpersoner har till vårt förfogande, med hjälp av media, bloggande, polisen, åklagare, advokat och politiskt.

Tänk på de som studerar till poliskåren, och som tror på idealet om ett rättvist samhälle, och som går in för detta med livet som insats. Hur lätt är det för dem att kliva in i en yrkesroll där man per automatik blir bespottad på grund av att det finns de som inte har sinnesnärvaro kvar i sitt yrkesutövande. Rötan måste bekämpas, och det fort!

Andra som skrivit om detta är:
Magnihasa, Infallsvinkel, Full Mental Straightjacket, Farmorgun.